Napi lelki táplálék

Ezékiel 16,35-52

Napi Ige – Dezsőné Pájzu Anita

A Református Bibliaolvasó Kalauz magyarázatos napi tápláléka.

Ezért halld meg az Úr igéjét, te, parázna! Így szól az én Uram, az Úr: Mivel meztelenre vetkőztél, és mutogattad szemérmedet, amikor paráználkodtál szeretőiddel és minden utálatos bálványoddal, sőt fiaid vérét is nekik adtad, ezért íme, összegyűjtöm minden szeretődet, akiknek kelletted magad: azokat is, akiket szerettél, meg azokat is, akiket gyűlöltél. Köréd gyűjtöm őket mindenfelől, és leleplezem előttük szemérmedet, hadd lássák egész szemérmedet. Azután elítéllek a házasságtörők és a vérontók törvénye szerint, és kiszolgáltatlak a haragnak és a vérbosszúnak. (35-38)


A mai igeszakasz egy megrázó prófécia, amely Isten népének bűneit és hűtlenségét tárja fel. Isten Jeruzsálemet egy paráznához hasonlítja, aki minden népnél bűnösebbé lett, és ezzel magára vonta az ítéletet.

Ezékiel próféciája a Kr. e. 6. században hangzott el, amikor Júda és Jeruzsálem mély erkölcsi és szellemi mélységben volt. A babiloni fogság küszöbén Isten rámutat, hogy népe a szövetséget megszegte, ezért jogosan sújtja őket ítélettel. A „véres bűnök” (Ez 16,36) az istentelen bálványimádásra és az emberáldozatokra utalnak, amelyeket a környező pogány népektől vettek át. Isten nem egy egyszeri bukás miatt ítéli meg őket, hanem egy olyan hosszan tartó, tudatos bűnös életmódért, amely minden erkölcsi határt átlépett.

A korszak jogrendje szerint a hűtlen feleséget meg kellett kövezni, és a paráznaságért halál járt. Ezért mondja Isten: „Úgy bánok veled, ahogyan a paráznákkal és vérontókkal szoktak bánni” (16,38). A mai igeszakaszban az a döbbenetes, hogy Jeruzsálem minden pogánynál gonoszabbá vált, sőt, még Sodoma és Samária is igazabbnak tűnik mellette (16,48-52).

Az emberi szív természetes állapota Isten nélkül egyre mélyebb sötétségbe süllyed. Az Úr azonban ezt nem hagyja szó nélkül: „Véget vetek paráznaságodnak, és nem fogsz többé senkinek bért adni érte” (16,41), vagyis Isten ítélete egyfajta kegyelmi megállítás is, amely felrázza az embert és rádöbbenti bűne súlyára. Az ige egyik megrendítő csúcspontja az, hogy bár Jeruzsálem bűne nagyobb volt, mint Sodoma vagy Samária bűne, Isten mégis helyreállítást ígér (16,53). Ez előre mutat Krisztus megváltására: ha Istennek van hatalma arra, hogy az őt legjobban megbántó népet is visszahozza, akkor senki sincs reménytelen helyzetben.

Ha úgy érzed, hogy messzire sodródtál Istentől, ne feledd, hogy Ő az, aki visszahív. Jeruzsálem története figyelmeztetés, de egyben reménység is: Isten szeretete erősebb minden ítéletnél, és képes helyreállítani azt, ami emberileg már elveszettnek tűnik.


Imádság: Drága Mennyei Atyám, megvallom előtted hűtlenségemet, és kérlek, tisztíts meg minden bűntől, amely eltávolított Tőled. Köszönöm, hogy igazságos vagy, de kegyelmed még az ítéletnél is nagyobb, és Jézus Krisztusban megbocsátod bűneimet. Töltsd be szívemet Szentlelkeddel, hogy többé ne forduljak el Tőled, hanem hűségesen kövesselek. Segíts, hogy bűneim helyett irgalmad nagyságára nézzek, és szívem teljes bizalommal Benned nyugodjon meg. Dicsőítelek, mert Te az elveszettet is megkeresed, és örökre megőrzöd azokat, akik Hozzád térnek. Ámen.

Korábbi napok napi lelki táplálékai