A Református Bibliaolvasó Kalauz magyarázatos napi tápláléka.
„Abból ismerjük a szeretetet, hogy ő az életét adta értünk”(16)
Leiden városában, Hollandiában van egy ősi sírhely, amelybe a 17. század egyik nagy matematikusát, Ludolph van Ceulent temették. Van Ceulen arról híres, hogy ő számolta ki a geometriában pí-nek a számértékét. Sírfelirata is élete legnagyobb művét hirdeti, amin a pí számértéke áll: 3,14 15 92 65 35 89 79 32 38 46 26 43, stb. Ez a mai Ige is valami hasonlót hivatott elérni. Jézus legnagyobb földi művére emlékezteti a mindenkori keresztyéneket, így ma minket is. És nézzük csak meg, milyen érdekes! Az Ige szerint Jézus legnagyobb eredménye nem a betegek csodálatos meggyógyítása, nem a bölcs tanításai voltak, még csak nem is az, hogy feltámasztotta Lázárt, hanem az, hogy életét adta értünk. “Arról ismertük meg a szeretetet” - írja az apostol - “arról ismertük meg a szeretetet, hogy ő az életét adta értünk.” A levél írója szerint ez volt Jézus földi életének a lényege: hogy ő szeretett minket.
És hogy miért olyan nagy dolog ez? Miért kell, hogy az Ige emlékeztesse a keresztyéneket erre a szeretetre? Nézzünk csak körbe a világban. A világot nem a szeretet mozgatja. Jól tudja ezt az apostol is. “Ne csodálkozzatok, hogy a világ gyűlöl” - írja a gyülekezetnek. A világban a gyűlölet törvénye uralkodik. És amikor ezt a szót olvassuk a Bibliában, hogy gyűlölet, akkor egy kicsit másra kell gondolni. A Bibliában a gyűlölni mást jelent. Nem pusztán annyit, hogy megvetni vagy utálni. A gyűlölet a Szentírásban mindig egy viszonyszó. Ha a Szentírásban valaki gyűlöl valakit, akkor az magában hordja azt is, hogy valamit vagy valakit jobban szeret a gyűlölt dolognál. Jézus is használja: “aki nem gyűlöli meg apját, anyját, nem lehet az én tanítványom.” Arról van szó, hogy aki jobban szereti szüleit, mint Jézust, az nem lehet az ő tanítványa. Sorrendiség. Itt a mai Igében pedig azt olvastuk, hogy a világ gyűlöl - ami azt jelenti: a világ önmagát szereti a legjobban, önmaga a legfontosabb. Talán ez a természet törvénye. És a világ úgy gondolja, hogy ebből az önző gyűlöletből fakadhat élet. Ez az önzőség, az önmagunk előtérbe helyezése, a záloga az életben maradásnak, ebből származhat élet - a világ így gondolkodik. Igen ám, csak, amikor a világ így gondolkodik, megfeledkezik egy dologról. Arról, hogy az élet több ennél. Élni nem pusztán annyi, hogy biológiailag élek, hogy életben vagyok. A Szentírás arról tesz bizonyságot, hogy a teljes élethez hozzátartozik az is, hogy jó és áldásos kapcsolatban vagyok a felebaráttal és az Istennel. És ez a teljes élet sosem fakadhat önző gyűlöletből, hanem éppen ellenkezőleg: csakis önzetlen szeretetből. Új élet. Teljes élet. Amelyben kapcsolataink egymással és az Istennel helyre álltak. Ezt az önzetlen és önfeláldozó szeretetet mutatta meg az Isten Jézusban. És mi is ebben ismerhetjük ezt meg: „hogy Ő az életét adta értünk.”
Imádság: Köszönjük neked Urunk Istenünk, hogy Te felülírtad a világban uralkodó önzőség törvényét az önzetlen és önfeláldozó szeretet törvényével. Segíts nekünk meglátni, hogy nem abból lesz áldásos életünk és kapcsolataink, ha mindig önmagunkat vagy szűk köreinket helyezzük az előtérbe, hanem abból, ha tudunk a másikért áldozatot vállalni. Segíts nekünk, hogy megtehessük az első kislépéseket efelé az önzetlen szeretet felé már most, hogy így oda tudjunk fordulni a másik emberhez és, ha kell, akkor időnkből, ha kell, akkor energiánkból tudjunk áldozni ő érte. Hiszen Te is ezt tetted Jézusban. Őbenne mindenedet odaáldoztad értünk, hogy nekünk életünk lehessen. Az Ő nevében kérünk, hallgasd meg könyörgésünk. Ámen.