A Református Bibliaolvasó Kalauz magyarázatos napi tápláléka.
„Megtanít titeket mindenre, és amint meg is tanított titeket, úgy maradjatok meg őbenne!” (27)
Képzeljünk el egy iskolát. Az egyik folyosójáról három tanterembe nyílik ajtó. Mind a háromban diákok ülnek és mindegyikbe van egy-egy tanító néni. De mindegyik más-más. Az egyikben egy megengedő tanító néni foglalkozik a gyerekekkel, a másikban egy szigorú, aki sokat kiabál és olykor bántja is a gyerekeket, a testi fenyítéstől sem riad vissza. Ha elrontják a feladatot, akkor megszégyeníti a tanulókat a többiek előtt. A harmadikban pedig egy szeretetteljes tanár van, aki megdicséri a diákokat, de ha rosszalkodnak, akkor következetes velük. Mind a három tanteremben ugyanaz a feladat. Gyurmából kell kisállatkákat kiformázni, lehetőleg minél többet. Miután minden egyes teremben a tanító néni megmutatta a feladatot a diákoknak, hogy mit kell csinálni, kimegy és a gyerekek magukra maradnak. Vajon hogy fognak viselkedni a gyerekek a tanár távollétében?
Abban a teremben, ahol a tanár megengedő volt, előbb-utóbb a feladat teljes káoszba csap át. A diákok néhány gyurmaállatkát megcsinálnak, de utána nagyobb örömüket lelik abban, hogy a gyurmadarabkákkal egymást dobálják és kiabálva fel-alá rohangálnak a tanteremben.
A másik teremben, ahol a tanár könyörtelen volt, és büntette a diákokat, ott a gyerekek eleinte ugyanúgy csinálják a feladatot. De ha valakinek nem úgy sikerül a gyurmaállatkája, ha kicsit más lesz, akkor a gyerekek kicsúfolják őt, pont úgy ahogyan a könyörtelen tanító nénitől látták.
A harmadik teremben pedig, ahol a tanár kedves volt a gyerekekkel és megdicsérte őket, ha jól csinálták a feladatot, de ha kellett, akkor szigorú is tudott lenni, ott a diákok jó kedvűen csinálják tovább a feladatot a tanító néni távollétében is. Egymással beszélgetnek, segítenek a másiknak, ha valakinek nem menne olyan jól a feladat. És mindeközben kedélyesen telik az idő.
Keresztyénekként nekünk is van egy tanítónk, aki megmutatta mit kell csinálnunk, hogy mi a feladatunk. Majd ezután elment, de azt mondta, hogy majd visszajön. Mi hogyan várjuk az Ő visszajövetelét? Mi mit csinálunk az Ő távollétében? Az Ige ma is buzdít minket: “ahogyan megtanított titeket, úgy maradjatok meg őbenne, hogy amikor megjelenik ne szégyenüljünk meg előtte az ő eljövetelekor.”
Talán mi is egy kicsit olyanok vagyunk, mint a gyerekek az iskolában, akiket magukra hagyott a tanár egy kis időre. És hogy ki hogyan viselkedik a tanító távollétében, függ attól, hogy ki mit tanult el és mit látott a tanártól. Nekünk keresztyénként Jézus a tanítónk, akitől a feltétel nélküli szeretetet láttuk. De most talán távolinak érezzük az Ő jelenlétét és sok minden mást látunk a világban. Vannak, akiken a könyörtelenséget látjuk, mert nekik azt tanították, hogy ember embernek farkasa. Vannak, akiken a reményvesztettséget, mert nekik pedig nem volt jó tanító mesterük. De nekünk a mi tanítónk feladatot is hagyott hátra, amíg vissza nem jön: nekünk könyörületességet és reményt kell mutatnunk a világnak. Készek vagyunk-e erre?
Imádság: Hálát adunk neked Urunk Istenünk Igéd üzenetéért. Azért, mert te ma is szóltál hozzánk és erősítetted hitünket és bizodalmunkat. Tereld gondolataink arra, aki vérével a lelkünk szabadságát váltotta meg. Emlékeztess minket az Ő kenetére, ami megtanít minket minden jóra. Emlékeztess a keresztvízre, amely megpecsételte a mi kiválasztásunkat és elhívásunkat. Emlékeztess a mi fogadalomtételünkre, amikor elfogadtuk igaznak és valónak azt a reménységet, amit csak te adhatsz nekünk. Cselekedd, hogy ez a hit és remény, amit a mai napon is tápláltál bennünk, ez ne önmagáért való legyen, hanem élő és ható. Cselekedd, hogy a mi bizodalmunknak jelei legyenek a hétköznapjainkban. A nehéz napokban ez a remény adjon kitartást. A döntéseinkben bölcsességet, a nyomorúságban pedig erőt. Jézus nevében. Ámen.