Napi lelki táplálék

Mk 14,43-52

Napi Ige – Homoki Gyula

A Református Bibliaolvasó Kalauz magyarázatos napi tápláléka.

„… megjelent Júdás…” (43)


Vannak szentírási nevek, amelyeknek már az említése is zsigeri indulatokat vált ki belőlünk. Az iskáriótesi Júdásé ilyen. Ép ember nem nevezi a gyerekét Júdásnak, mert pokollá tenné a kicsi életét. Júdásnak lenni tabut jelent, a legádázabb pozíciót, amit az Isten a pokol legmélyebb bugyrával jutalmaz, ahogy azt Dante szépen meghonosította képzeletünkben. Az imént gyötrődő Mestert „előre megfontolt szándékkal”, csókkal árulja el az, a másik evangéliumban barátnak nevezett férfi, aki néhány óra múlva felakasztja magát. Indítékairól csak találgatni lehet. Beleköltözött a Sátán, igen, de hát milyen kapun ment belé? Az a harminc ezüst igazán nem tétel, nem futotta volna belőle hosszú és boldog esztendőkre. Itt van valaki, „egy a tizenkettő közül”, aki röviddel a jelenet előtt ugyanúgy kapja a megváltás igéit, mint a többi tanítvány. Számomra zavarba ejtő, hogy ezen a sötét éjjelen, ebben a mély pillanatban, az árulás aktusában ő marad az egyetlen tanítvány Jézus közelében. „Mindnyájan elhagyták őt, és elfutottak” – adja tudtunkra Márk. Csak annyira szimpatizálok az Iskáriótessel, amennyire magammal szoktam, amikor azon kapom magam, hogy elárultam Krisztust. Szóval, beszéddel, gondolattal, tettel, mulasztással – mind-mind bunkósbot, amivel kivonulok ellene. Fájdalmas azért ott állni előtte, a bűntett tényszerűségében, és viselni azt, hogy „barátként” szólít, emlékezni a kenyér meg a bor ízére, amit tőle vettem az imént. Ráébredni arra, hogy ez a szelídség maga a megváltás, ami tényleg izzik az éjszakámban. Tűnődök, vajon van-e megváltás a júdások számára? Nem tudom. Azt tudom, hogy amikor én válok azzá, valami mindig megragadja a kezem, nehogy „kötélért” nyúljon a kezem. Azt hiszem, Visky András jól megragadta azt, ami a legfájóbb, leggyötrelmesebb ellentmondást ebben az egész mozzanatban: „Szavaiból megértettem, hogy nem én árultam el őt, / hanem ő engem.” Nem a Krisztus-árulás a botrány ebben a jelenetben – ezt mindahányan megtesszük napról-napra. Az igazi botrány az, hogy megbocsát és felment, és merészel „barátnak” nevezni. A Szeretet gyengédsége égetőbb büntetés a korholásnál vagy erőszaknál. A Kegyelem valósága sokkal fájdalmasabb az ítéletnél.

Korábbi napok napi lelki táplálékai