Napi lelki táplálék

1.Kor. 12,12–31

Napi Ige – Dr. Dienes Dénes

A Református Bibliaolvasó Kalauz magyarázatos napi tápláléka.

"Mert ahogyan a test egy, bár sok tagja van, de a test valamennyi tagja, noha sokan vannak, mégis egy test, ugyanúgy a Krisztus is. Hiszen egy Lélek által mi is mindnyájan egy testté kereszteltettünk, akár zsidók, akár görögök, akár rabszolgák, akár szabadok, és mindnyájan egy Lélekkel itattattunk meg." 1.Kor. 12,12-13.


Krisztus előtt 494-ben a plebejus származású katonák és polgárok, tiltakozásul jogaik megsértése miatt kivonultak Rómából. Menenius Agrippa római consul így érvelt visszatérésük mellett: - Tudjátok meg, rómaiak, hogy volt idő, igen-igen régen, amikor az emberi test részei még önálló élőlények voltak, megvolt mindegyiknek a maga szabad akarata, hogy ezt tegye, azt pedig ne; mindegyik tudott gondolkozni, gondolatait ki tudta fejezni; megértették egymást, mint egy család vagy állam tagjai. Nos, ebben az ősi időben történt egyszer, hogy az emberi test részei összesúgtak-búgtak, előbb titkon, majd hangosabban, és méltatlankodni kezdtek, hogy így meg úgy: “Nem igazság az, hogy mi mindig csak dolgozunk, fáradozunk, a kéz kapát fog, a láb hordja a testet, a száj és a fogak rágnak és így tovább mindegyikünk, és a mi munkánk és fáradságunk gyümölcsét a gyomor tétlenül élvezi, az ott csak van a középen, nem csinál semmit, nincs gondja semmire, csak szó nélkül befalja mindazt a jót, amit mi, többiek verejtékes munkával szereztünk” - és addig-addig, míg végül is összeesküdtek a gyomor ellen. Megesküdtek, hogy a kéz nem visz a szájhoz egyetlen falatot sem, de ha vinne is, a száj ne fogadja el, de ha el is fogadná, a fogak ne rágják meg. És így tovább, mindegyik fogadott valamit, és meg is tartotta. Mondom, mind kitartott amellett, amit megfogadott. A kéz nem vitt többé falatot a szájhoz, de ha vitt volna is, a száj nem fogadta volna be, de ha be is fogadta volna, a fogak nem őrölték volna meg. És mit gondoltok, mi történt? Egyszerre csak észreveszik ám, hogy a kéznek már nem is lenne ereje, hogy felemelkedjék a szájig, a száj a kapott falatot be sem tudná fogadni, de ha befogadná is, a fogaknak nem lenne már erejük megrágni. Valamennyit titkos kór gyötörte, meggémberedtek, elgyengültek. Most derült csak ki, milyen fontos a gyomor szolgálata. Hogy az sem henyél ám, hanem feldolgozza a sok jó falatot, azután igazságosan elosztja, és visszaadja a test részeinek. Mert ugyan mi tenne bennünket elevenné, mi táplálná tagjainkat, ha nem az a vér, melyet éppen a gyomor frissít fel mindig, újra meg újra? Belátták ezt a test részei, nem is lázadoztak többé, hanem végezte mindegyik a maga dolgát, mert rájöttek, hogy egy test, egy szervezet az, amit közösen alkotnak. Ebben a testben pedig mindegyiküknek megvan a maga feladata, amit el kell látnia. Azontúl nem irigykedtek egymásra, máig is egyetértésben élnek, és így lesz ez most már mindig.

Az apostol tehát a maga korában jól ismert hasonlatot alkalmazott, amikor a lelki ajándékok szerepéről írt a gyülekezetnek. Ugyanakkor Pál számára a hasonlat csak eszköz, hogy hitvallást tegyen arról a titokról, ami a gyülekezet és Krisztus kapcsolatát illeti: a gyülekezet, az egyház nem olyan csupán mint egy test, hanem maga Krisztus teste. E testbe való beépülés nem önkéntes csatlakozás alapján történik, hanem a Szentlélek munkájaként, Isten újjáteremtő tetteként. Az elbizakodottság és a kisebbrendűség idegen kell legyen e test tagjaitól, mert mindenkinek Istentől nyert feladata van, s azt semmi más nem pótolhatja. Ezt a testet, a gyülekezetet Isten szerkesztette egybe a Krisztusban. Ez adja meg létének és küldetésének értelmét. A kegyelmi ajándék e testet építi, minden tagját egyaránt, erre adja Isten, nem a magunk dicsekvésére.

Korábbi napok napi lelki táplálékai