A Református Bibliaolvasó Kalauz magyarázatos napi tápláléka.
„Még ha az országom felét is, megkapod!” Eszt 5.3
Semmi sem tisztátalan önmagában. Lehet, hogy jobb lenne Pált idézni? ”Minden tiszta a tisztának, de a tisztátalanoknak és hitetleneknek semmi sem tiszta, mert tisztátalan mind elméjük, mind lelkiismeretük.”
Keresztelő János haláláról olvasva mindig megborzongok. Úgy érzem, hogy abban a történetben összesűrűsödik az emberi gyengeség és gonoszság minden sötétsége. Alkoholos mámor, buja vágyak, hideg számítás, hiúság, bosszúvágy kavarognak fülledten abban a történetben. Gyűlöletes egy történet. Megmutatkozik a bűn minden formája. Nehéz megemészteni, hogy egy próféta, Isten embere így pusztuljon. Egy szent fej egy mocskos ezüsttálcán…
Eszter könyvében is valami hasonló történik. A királynő csábít. A királynő Hámán hiúságára játszik. A királynő ravasz és óvatos. Nem számol be a Biblia arról, hogy volt-e köze Eszternek a király álmatlanságához, amiről majd a könyv 6. fejezetében olvasunk. Azt sem tudjuk, hogy a király előtt felolvasott szövegek között válogathatott-e a királyné? (6. fejezet). Nem tudjuk, hogy volt-e módja hozzáférni a nevezetes történetek könyvéhez? Vagy Isten áll Eszter mellé? Az viszont látszik, hogy egy cselszövés van kibontakozóban. Itt is van alkohol, buja vágyak, felelőtlen uralkodói ígéret.
Az előjel viszont más. Az indíték is más. Egészen pontosan itt volt indíték. Eszter meg akarta menteni családját, népét. Heródiás viszont csak kapott egy kínálkozó alkalmon, és vak dühhel csapott le ellenségére. Ezt nagyon fontos hangsúlyozni, mert Eszter történetében nem a túlfűtött indulat mozgatja a szereplők cselekedeteit, hanem a kétségbeesett félelem.
Eszter Isten választott népéért küzd. Ennek érdekében csábítja el törvényes férjét. Heródes vágyait viszont nevelt lánya gerjeszti fel. Ezt a vágyat használja ki Heródiás.
A cél nem szentesíti az eszközt. Ez a két történet nem erre tanít. Eszter szándékai és tettei mindvégig tiszták maradtak. Kétségbeesésében sem nyúlt tisztességtelen eszközökhöz. Sokat kockáztatott, de nem csalt.
„Minden tiszta a tisztának, de a tisztátalanoknak és hitetleneknek semmi sem tiszta, mert tisztátalan mind elméjük, mind lelkiismeretük.”