A kelyhet Jókay Jólán, Jókai Mór unokahúga ajándékozta a Tardonai Református Egyházközségnek az író halála után, tardonai bujdosásának emlékére. A kelyhet Úrvacsora alkalmával használták.
A Miskolctól „kocsin öt óra járásnyira lévő” kis hegyvidéki település, Tardona nyújtott menedéket Jókainak az 1848–49-es szabadságharc leverése után. Az akkor már neves írónak, újságíró-lapszerkesztőnek, aki tollal harcolta végig a forradalmat és a szabadságharcot a döntő temesvári vereség, majd az augusztus 13-i világosi fegyverletétel után menekülnie kellett, mert mint ahogy azt Mikszáth Kálmán a róla szóló életrajzi könyvében írta, „bizonytalan, ijesztő jövő várt rá, mert noha egy uncia vért nem ontott ki az ellenségből, mégis el lehetett készülve, hogy halállal lakol a cikkeiért, ha elfogják.”

Emléktábla a tardonai református templom falán
S, hogy mely írásokról lehet szó, amelyekkel kapcsolatban Jókai is úgy gondolta, jobban teszi, ha egy időre eltűnik a hatóságok szeme elől? Az egyik a Pán Jellasics címmel írott humoros hőskölteménye volt, amelyben válogatott jelzőkkel illette a horvát bánt. Ezen kívül mind az Esti Lapok, mind pedig a Pesti Hírlap szerkesztőjeként felségsértőnek minősülő kifejezéseket használt írásaiban, egy alkalommal például „átkozott emlékű dinasztiaként" említette a Habsburg-házat.
Azt nem lehet tudni, hogy ezek miatt valóban elítélték volna-e, de megvolt rá az esély, így jobbnak látta, ha meghúzza magát valahol. Jókai 24 éves volt a világosi fegyverletétel idejében, és Hermann Róbert Életük legszomorúbb napjai című tanulmánya szerint éppen Aradon volt, amikor Kossuth és a kormány lemondott, valamint amikor Görgei és tisztikara elhatározta a fegyverletételt. Felesége, Laborfalvi Róza ekkor Gyulán volt, és Jókai elhatározta, ha tud, odamegy. A visszaemlékezések szerint tanácstalanul járkált a város utcáin, amikor egy kocsi megállt mellette, bakján egy parasztruhás kocsissal: „Gyere, ülj fel Jókai!" Jókai jobban megnézte a kocsist, s Rákóczy Jánost, Kossuth titkárát vélte fölfedezni benne. Elindultak Gyulára, ahol találkoztak Laborfalvi Rózával, és megbeszélték, hogy Jókait Borsod megyébe, a Bükkben található Tardonára viszik, "amelynek még a neve sem volt feljegyezve Karács Ferenc térképén". (Jókai Mór: A tengerszemű hölgy)

A tardonai református templom
Tardonára 1849. augusztus 19-én érkeztek meg. „Este harangozásra értek a falu határába, a hegy ormához már messziről látták a kis falut, mely a völgy ölében terül el, a falut keresztül szeli egy kis patak, szép tiszta falu, cserépfedeles házakkal, népe délczeg magyar mind és kálvinista, nincs közöttük idegen ajku és más vallásu ember még most sem. A szerény kálvinista templom a hegyoldalra van építve, mellette a paplak, az udvar aljában egy kis zöldségeskert, mely lenyul a patakig , a templomtól nyugotnak vezet egy út, ezen út mellett voltak a nemesi kuriák, a templomtól jobbra volt a Telepy György háza, amellett sogoráé, Csányi Benjáminé, balra a Szentirnay és mellette a Bodolay-kastély, Telepy szívesen fogadta a vendégeket, de mikor megtudta, hogy mi járatban vannak megijedt, hogy ő bujdosót rejteget! Megmondta, hogy ő szívesen fogadná házához a bujdosót, de neje beteges és így nem meri elfogadni a gondozását, hanem átviszi sógorához, Csányi Benjáminhoz, ők adhatnak helyet a bujdosónak. Aznap még Telepiéknél volt a vacsora és az alvás. Vacsora után rendszeresen el szokott hozzájuk látogatni Rácz Endre, a református pap az ő fekete hosszú kabátjában és meglátja az asztalnál ülő társaságot, meghökken és még jobban megrémülnek a vendégek. Móricz bátyám szaladni akar, erre Telepy nagy nyugodtsággal azt mondja: „- Ne félj Móriczkám, nem kém ám ez, hanem lelkipásztor, a mi papunk, az el nem árul.” Ekkor barátságot kötöttek és ettől kezdve meg volt kötve az egyetértés közöttük”, olvasható Hegedűs Sándorné Jókay Jolán Jókai és Laborfalvi Róza című írásában.

Rácz Endre református lelkész és Jókai naphosszat sakkoztak és beszélgettek
A visszaemlékezés szerint Rácz Endre és Jókai naphosszat sakkoztak és beszélgettek együtt. Jókai vasárnaponként a templomba is eljárt. A többi idejét fafaragással, olvasással, festéssel, az erdőrengetegben való barangolással töltötte, de az írói hivatással való leszámolás gondolata is elkapta. Ez sejlik fel A tengerszemű hölgyben: „szántunk, vetünk a napok végéig. Mit is tehetnénk egyebet? Nincs már se haza, se nemzet, se szabadság. Nincs szárnya a szellemnek többé."
Írni pusztán álneves leveleket és egy halotti búcsúztatót írt, amit Csányi Zsuzsanna temetésekor olvassák fel. Porkoláb Tibor A Bujdosó Jókai cikke szerint Vadnay Károly (1905) meg is jegyzi, hogy „ez az ő félszázados írói pályáján az egyedüli terméketlen időszak". Gál János (1925) viszont olyan „meditációs" időszakról beszél, amely csak látszólag terméketlen irodalmi szempontból, hiszen „ezalatt mélyülnek el érzelmei, ekkor finomodik ki természetérzéke, s kap a lelke némi hajlandóságot a reflexióra s így a dolgok átfogóbb perspektívaszerű szemléletére".
Jókai tardonai bujdosása alatt több álnevet is használt: a tardonai levelekben Benke Juditként, a faluban Laborfalvi Róza mostohaöccseként, Benke Albertként jelenik meg.
Jókai hálával számolt be műveiben életének erről a szakaszáról. A barátfalvi lévita című regényében ekképpen: „Egy nyáron, egy ősszel, egy télen bujdostam én ezekben az erdőkben, üldözöttje a hatalomnak. Házigazdám, a derék Csányi Béni nemes úr volt, földesúr; hatszáz hold erdő birtokosa. Kis szántóföldjét maga szántotta fiaival. Álnév alatt rejtegettek. Tudta mindenki, hogy bujdosó vagyok; senki sem árult el.”
A látható Isten című írásában pedig így emlékezik: „Fél évig bujdostam erdőkben, ismeretlen emberek között. Azok, akiknek hivataluk lett volna, hogy üldözzenek, segíték elő menekülésemet, s a komáromi kapituláció menlevele általi megszabadulásom nem költemény."
Miskolci beszédében 1883-ban ezt írja: „Én Tardonán bujdokoltam. Áldottak legyenek azok a szép bükkfák, amik bennünket elrejtegettek, de még áldottabb legyen a nép, mely titkunkat megőrizte, a veszélyt elhárította rólunk, házát vendégszeretettel nyitá meg előttünk, akkor midőn a vendéglátás tilalmas volt, s szeretetével enyhíté lesújtó bánatunkat. Holtomig emlékezetes marad rám nézve ez a szép vidék."

A cizellált ezüstkehely a tardonai Jókai Mór Emlékszoba és Tájházban található
Tardonát Rákóczy János még megérkezésük napján, Laborfalvi Róza augusztus végén, Jókai december 24-én hagyta el egy, Rácz Endre által „a jegyző távollétében" kiadott és Kovács János névre szóló útlevéllel, olvasható unokahúga említett visszaemlékezéseiben.
Hegedűs Sándorné, született Jókay Jolán 1905. szeptember 22-én ajándékozta „Jókay Mór 1849 évén tardonai tartózkodása emlékére” a Tardonai Református Egyházközségnek a cizellált ezüstkelyhet, amit az Úrvacsora alkalmával használtak is a templomban.
A kehely alsó peremén ez áll: „Máté ev. 11 R. 28 v”
„Jöjjetek énhozzám mindnyájan, kik megfáradtatok és megterheltettetek és én megnyugtatlak titeket.”
(Címlapfotó: Balogh Csilla)