Szerető gondoskodással, egyedülálló módszerekkel hívogat a zöldövezeti iskola

A festői szépségű környezetben lévő Komlóstetői Református Általános Iskolában egyedi módszerekkel inspirálják a gyermekek fejlődését.

Mesés környezet, tiszta, friss levegő, hatalmas füves udvar és az idő vasfoga által megedzett épület fogadja a tanítványokat. Az iskola valódi értékei azonban a falakon belül találhatóak. A legfőbb érték a szeretet és a minőségi oktatás. A Tiszáninneni Református Egyházkerület 2020/2021-es átvétele után pedig középpontba került a keresztyén szellemiség és értékrend közvetítése, valamint a tehetséggondozás is. Az iskoláról Oroszné Kvaszta Noémi igazgató és Nagyné Ferencz Judit igazgatóhelyettes beszélt portálunknak kiemelve az élményalapú oktatás fontosságát, ami a közvetlen tapasztalásokon és a gyermekek aktív cselekvésein keresztül tanít.

komlostetoi-altalanos_iskola2

Fotó: Komlóstetői Református Általános Iskola Facebook oldala

Élményalapú oktatás

– Az élmény alapú oktatás az élményt, a közvetlen tapasztalatot használja a tanulás alapjául. Kiindulópontja maga az élmény, és ezek feldolgozása, megtapasztalása következtében válnak felismeréssé az átélt cselekvések – fejtette ki az igazgató hozzátéve, hogy az élményalapú oktatás sokféle módszer alkalmazását teszi lehetővé, és jól illeszkedik az iskola egyik profiljához, az ökoiskolához. Ezt kiegészítve megjegyezte, hogy az intézmény 2021-ben kapta meg az örökös ökoiskola címet, amely még odaadóbb, elkötelezettebb nevelésre ösztönzi őket. Ezzel kapcsolatban kiemelten fontos feladatnak érzik, hogy tantárgyanként formálják a diákok környezet- és természetszeretetét a többi között tájékoztatókkal, gyűjtőmunkákkal, dekorációkkal.

komlostetoi_reformatus_altalanos_iskola4

Fotó: Komlóstetői Református Általános Iskola Facebook oldala

Kereső és gazdagító foglalkozások

A tehetséggondozás részeként tehetségműhelyek működnek a robotika, a sport és a természettudomány területén belül, de tartanak a képességek kibontakoztatását elősegítő gazdagító foglalkozásokat is. – A gazdagítás lényegében olyan testre szabott tanulási tartalom, amely figyelembe veszi a gyermek egyéni haladási tempóját – magyarázta Oroszné Kvaszta Noémi hozzáfűzve, hogy mindezeken kívül az idei tanévtől az első osztálytól felmenő rendszerben beindítottak egy tehetséggondozó programot is érintve a magyar, a matematika és környezet tantárgyat. Ez a program a Waldorf-pedagógiából ismert epochális oktatáson alapul, vagyis a tanulók kiscsoportokban 6-8 héten keresztül ugyanazzal a tárggyal foglalkoznak, majd pedig cserélnek. A módszer előnye, hogy a gyerekek elmélyülhetnek az adott tantárgyban és a foglalkozásokat tartó pedagógusok is jobban megfigyelhetik a gyerekek adott területhez való viszonyulását. Az igazgató megemlítette, hogy szintén első osztálytól emelt szintű angol nyelvoktatás is folyik az iskolában. Kiemelte: céljuk, hogy a tanulókat felkészítsék a sikeres továbbtanulásra, és segítsék őket a választásban. A tehetségműhelyek is azt mozdítják elő, hogy a nebulók könnyebben tudjanak orientálódni egy-egy szakterület, szakma vagy pálya felé. Mindezen törekvésnek köszönhetően a gyermekek többsége az első helyen megjelölt középfokú oktatási intézményben folytathatja tanulmányait.

IMG_2885

Fotó: Balogh Csilla

Viselkedés Támogató Tanítása

A konfliktushelyzetek kezelésére egy, a pozitívumokra és a pozitív megerősítésre épülő programot is bevezettek tavaly szeptembertől az iskolában. – A Viselkedés Támogató Tanítása, vagyis a ViTT-módszer lényege a megelőzés, vagyis a helytelen viselkedés egy új, helyes viselkedéssel történő helyettesítése úgy, hogy a jutalmazásra tevődik a hangsúly, nem pedig az utólagos szankciókra. A módszer alapja az az elgondolás, hogy az iskola által fontosnak tartott elvárt viselkedést okítani kell, mert az a tananyaghoz hasonlóan tanítható – fejtette ki az igazgatóhelyettes.

IMG_2856

Fotó: Balogh Csilla

Egyedülálló iskola-előkészítő és fejlesztő program páratlan eszközkészlettel

Mivel az iskola körzetes jellegű, a tehetséggondozás mellett felvállalta a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek felzárkóztatását és fejlesztését is az intézmény alkalmazásában álló fejlesztőpedagógus közreműködésével. Továbbá kidolgoztak egy saját felzárkóztató programot és kialakítottak egy minden igényt kielégítő eszközparkkal felszerelt termet is, amelyben a mozgásfejlesztéstől kezdve a tanulás megalapozásához szükséges összes részképességet helyben lehet fejleszteni. – Ez azért előnyös – mutatott rá az igazgató –, mert megkönnyíti és felgyorsítja a pedagógusok közötti együttműködéseket, ami a gyermekek hasznára válik. S mint azt Oroszné Kvaszta Noémi elmondta, az idei tanévtől az írás-olvasás oktatását kiegészítették a fonomimika (a hangot és a betűt jelképező gesztus) módszerével. A hangot és betűt jelképező gesztus (fonomimika) mozdulata ugyanis a gyermekeknek örömet okoz, gyorsabbá teszi a rögzítést, a differenciálást és az összeolvasást.

komlostetoi-altalanos_iskola

Fotó: Komlóstetői Református Általános Iskola Facebook oldala

Minőségi oktatás

– Együttműködéseink és pedagógusaink felkészültsége, haladó szellemisége jelenti a garanciát a minőségi oktatásra – fogalmazott Nagyné Ferencz Judit igazgatóhelyettes, majd hozzáfűzte, hogy a Csomasz Tóth Kálmán Református Alapfokú Művészeti Iskolával történő kooperáció révén az iskolában magas szinten valósul meg a művészeti oktatás is. – Lehet zongorázni, gitározni, de fúvós hangszerek is választhatók. Ezeken túl képzőművészeti foglalkozásokon, valamint moderntánc órákon is részt vehetnek a gyerekek. A sport is része az iskola mindennapjainak: különböző sportfoglalkozások – kézilabda, futball, karate – közül választhatnak az idejáró gyerekek. Együttműködünk a Miskolci Egyetemmel és a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthonnal. A Lévay laborjában természettudományos foglalkozásokon, a Miskolci Egyetemen pedig pályaorientációs foglalkozásokon vehetnek részt a tanulók – sorolta.

komlostetoi_reformatus_altalanos_iskola5

Fotó: Komlóstetői Református Általános Iskola Facebook oldala

Keresztyén értékek

Az iskola értékrendjéről és szemléletéről szólva az igazgató kiemelte, hogy nem csupán a református egyház értékeit, hanem általában véve keresztyén értékeket közvetítenek. Az iskola szellemiségét áthatja az evangéliumi hit és erkölcs, de a nemzeti kultúra ápolására is nagy hangsúlyt fektetnek. – Abban az életkorban vannak közöttünk és ránk bízva a gyermekek, amikor a legnyitottabbak és a legfogékonyabbak. Éppen ezért nagy a felelősségünk, hogy megismerjék azokat az etikai, erkölcsi normákat, amelyek egy életen át segítenek nekik eligazodni a különböző élethelyzetekben – hangsúlyozta az igazgató, majd hozzáfűzte, hogy élő kapcsolatot ápolnak a Miskolc-Vasgyári Református Egyházközség gyülekezetével. A tanévnyitókat, az évzárókat és a reformáció napját az egyházközség templomában ünneplik meg.

IMG_2874

Fotó: Balogh Csilla

Hitvallás

– Hisszük, hogy az iskolaközösség úgy működik, mint egy család – fogalmazott az igazgató, s kifejtette álláspontjukat, miszerint ha a szülő jól érzi magát, akkor a gyermek is jól érzi magát. Ennek megfelelően, ha a pedagógusok jól érzik magukat az iskolában, akkor meg tudják teremteni azt a légkört, amelyben a gyermekek is jól érzik magukat. Úgy gondolom, ha csendben, szeretettel nevelünk és dolgozunk, annak megérik a gyümölcse is.