„A bölcs tanítás az élet forrása” hirdeti zászlaján a Szerencsi Rákóczi Zsigmond Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola Alapfokú Művészeti Iskola, mely tíz éve tartozik a Tiszáninneni Református Egyházkerület fenntartása alá. A jubileum kapcsán Ráczné Váradi Éva főigazgatóval, Derda Péterné főigazgató-helyettessel és Hegedűs Aranka intézményi lelkésszel beszélgettünk.
A jeles alkalmat nagyszabású gálaműsorral ünnepelték meg október 22-én, amelynek több figyelemre méltó „apropója” is akadt, hiszen se szeri se száma azoknak az eredményeknek, amit az intézmény ez idő alatt elért és ahová fejlődött. Okot adott az ünneplésre a többi közt az is, hogy tavaly szeptemberétől kétcsoportos óvodával bővült az intézmény a Magyar Református Egyház Óvodaépítési Programjának köszönhetően. Ürügyet szolgáltatott az örömnek és a hálának az a régóta vágyott friss elismerés is, amit idén szeptember 18-án vehetett át az intézmény az Innovációs és Kulturális Minisztériumban annak okán, hogy az iskola kiemelt figyelmet fordít a tehetség kibontakoztatására. A több évtizedes kiemelkedő tehetséggondozó munka elismeréseként ugyanis kiérdemelte a Minősített Tehetséggondozó Műhely címet, amelyből mindössze 50 van az országban. Ezzel az elismeréssel a hazai tehetséggondozás elitjéhez tartozva, a tehetségek felkarolása, fejlesztése, ösztöndíjakkal való támogatása, pályázatokon való meghívásos részvétel valósulhat meg az intézményben.
Élménypedagógia, tehetséggondozás és önfejlesztés
A cím előzményeiről Ráczné Váradi Éva, az iskola főigazgatója elmondta, hogy 2011-től Kiváló Akkreditált Tehetségpontként működve hat területen végeznek különböző műhelyekben tehetséggondozást, és intézményük 2017 szeptemberétől Kistérségi Tehetség Központtá vált. Feladataik között szerepel a térség intézményeiben folyó tehetséggondozó munka segítése, mentorálása, összefogása határon innen és túl. Ugyanebben és a rá következő évben is elnyerték a Felső-magyarországi Református Tehetség Tanács által kiírt, az Év Tehetséges Intézménye címet. Az igazgató szerint nem könnyű, de megtisztelő és felelősségteljes feladat megfelelni és erősíteni a több évszázados múltra visszatekintő református tehetséggondozás szellemiségét, amit a gyerekeknek az élménypedagógiára alapozva könnyítenek meg játékos és interaktív készségfejlesztő segédeszközökkel és tehetségműhelyekkel figyelembe véve az életkori sajátosságokat is. Emellett nagy gondot fordítanak a pedagógusok folyamatos önképzésére is, mert ebben az iskolában nem csupán a tanulóknak, hanem a pedagógusoknak is fejlődniük kell. Oktató-nevelő munkájukban előtérbe helyezik a szeretetnyelv alkalmazását mind a gyermekek, mind pedig a szülők irányába, és természetesen egymás felé is.
Központi szerep
A jól felszerelt, otthonosan berendezett intézmény református szellemisége, színes képzési palettája, és az iskolában végzett minőségi munka, az egyéni és intézményi sikerek mágnesként vonzzák a környékbeli gyermekeket a táblacserés iskolába, amely sokat fejlődött az elmúlt időszakban mind szellemiségében mind pedig hitéletében. – A 10 évvel ezelőtti 440 főhöz képest idén októberben az általános képzésben 555 főre, a művészeti képzésben 313 főre emelkedett a tanulók létszáma az iskolában, az óvodában pedig összesen 52 gyermek cseperedik, ami a gyermekekkel és a szülőkkel kialakított bizalmi légkörnek is köszönhető – hívta fel a figyelmet főigazgató-helyettes. Derda Péterné kiemelte, hogy református iskolát vezetni és abban dolgozni rendkívül nagy kihívás és lehetőség. A kiindulópont a lelki támasz, ami mindenkinek erőt ad a fejlődéshez. – Kézzelfogható értéke van például a két tannyelvű oktatásnak – mutatott rá, majd kifejtette, hogy ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2023-tól az Euroexam Nyelvvizsgaközpont partneriskolájaként nyelvvizsgahely lett az iskola, és a nyolcadikos két tannyelvű képzésben résztvevő gyerekek középfokú nyelvvizsgával hagyják el az intézményt. Kiemelkedő az iskola művészeti képzése is. A hangszigetelt tantermekben 15-féle hangszeren tanulhatnak a művészeti képzést választó gyerekek, az intézmény tanulmányi átlaga 4,6 tized, ami nem csupán rendkívüli, hanem a különböző szintű versenyeken elért eredményeken is megmutatkozik, hiszen nem csupán a diákok értek el számtalan dobogós helyezést és arany minősítést, hanem a pedagógusok is elismerésben részesültek a kiemelt felkészítő munkáért.
Hitbéli megerősítés
Az iskola mindennapjaiban kiemelten fontos szerepet tölt be a hitélet megerősítése. Idén szeptembertől már két lelkésze is van az intézménynek. Egyik közülük Hegedűs Aranka, aki 19 éve tanítóként, harmadik éve pedig lelkészként dolgozik az iskolában. Meglátása szerint a gyerekek, a szülők és a pedagógusok is érzik annak a jótékony hatását, hogy egyházi intézményként értékrendbeli elvárásoknak kell megfelelniük. – A lelki alkalmak, az áhítatok, a bibliaórák, az évközi csendes napok, az ünnepekre való készülődések kialakítják a valóban fontos értékeket, mint az együttléteket, vagy az egymással való beszélgetéseket – mesélte. A lelkésznő beszélt arról is, hogy a mai fiatalokat a szorongás, a megfelelési kényszer tartja stresszben, ami abból adódik, hogy mindenki szeretné kihozni magából a legjobbat. A feszültséget szerinte nagyon nehéz oldani, hiszen a gyerekek rendkívül sok ismeretlen eredetű, nyomasztó terhet hordoznak magukban, de köztük élve és rájuk figyelve meg lehet tanulni. – Olyan gyermekeket szeretnénk nevelni, akik hittel a szívükben könnyebben tudják majd megoldani az élet nehézségeit, és ez által megerősödve képesek lesznek eredményes, boldog, kiegyensúlyozott és felelős keresztény életet élni, s mivel hisszük, hogy a lelki egészség alapja a boldogság, alkalmazzuk a boldogságóra programot. Csatlakoztunk a Jobb Veled a Világ Alapítvány kiírt pályázatához, és az utóbbi tanévekben elnyertük a Boldog Iskola címet – mondta Hegedűs Aranka.
A lelki egészség mellett testi egészségre is nagy hangsúlyt fektetnek az iskolában. A diákok hat sportág közül választhatnak. Ezek az atlétika, a kosárlabda, a kézilabda, a futball, a szivacskézilabda, és a röplabda. A sportolók is sorra hozzák a jobbnál jobb országos eredményeket a különböző szintű versenyekről, és többen a felnőtt korosztály utánpótlását is adják. A legutóbbi két tanévben elnyerték az előkelő 3. helyet a diákolimpián szerzett pontok alapján a vármegye nagy létszámú, 500 és 1000 fős intézményei között.
Megelevenedő lélekgyümölcsök
A jubileumi eseményen nyitó áhítatot mondott dr. Börzsönyi József, a Zempléni Református Egyházmegye korábbi esperese. Köszöntő beszédet mondott Dr. Koncz Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára, a térség országgyűlési képviselőjét, az iskola volt diákja, dr. Molnár Pál, a Tiszáninneni Református Egyházkerület főgondnoka, dr. Ábrám Tibor, a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon főigazgatója, Fukász László, a Tiszáninneni Református Egyházkerület tanügyi tanácsosa, Balázs Pál, Szerencs református lelkipásztora, Hegedűs Aranka, az intézmény lelkésze.
A rendezvényen Égerházy László erdőbényei fafaragó mester bemutatta az iskola felkérésére készített magyar címert.
A gálaműsor az iskolára jellemző sokszínűséget mutatta be megelevenedő képekkel és változatos műsorszámokkal. A különböző művészeti ágon tanuló diákok a zene, a képzőművészet, a dráma, a néptánc nyelvén jelenítették meg a lélek gyümölcseit. A két tanítási nyelvű képzésben résztvevő tanulók mindezt angolul és jelnyelven is előadták. Az iskola kórusa a Légy jó mindhalálig musical betétdalát és többszólamú zsoltáréneket adott elő. A gála csúcspontja Pintér Béla és a Csemeték Igazi gyümölcs című dala volt, amit 100 diák és a nevelőtestület együtt énekelt el, melynek refrénje az alább olvasható jól ismert szöveg:
„Az igazi gyümölcs a szeretet, békesség, öröm, hűség, jóság, mértékletesség, türelem, szívesség, szelídség, az ilyenek ellen nincs törvény.”