Rekordszámú nevező érkezett az országos "Környezetismeret-környezetvédelem" csapatversenyre

Huszonhatodik alkalommal rendezték meg az országos „Környezetismeret-környezetvédelem” csapatversenyt a Miskolc-Szirmai Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvodában minden eddiginél legtöbb résztvevővel.

A megmérettetésen a 2. osztálytól a 6. osztályig vettek részt diákok, akik saját kategóriájukban egymással mérték össze tudásukat. A versenyfeladatokat a hagyományokhoz híven a Miskolc-Szirmai Református Általános Iskola pedagógusai állították össze ügyelve arra, hogy a verseny életében már szerepelt feladatok ne köszönjenek vissza.

A május-9-én megtartott döntőt megelőző három írásbeli fordulót alsó tagozaton 58, felső tagozaton 43 településen 306 csapat, összesen 918 fő oldotta meg. A döntőbe évfolyamonként a 10-10 legjobb eredményt elért csapatot hívták meg.

környezetismereti_verseny_3_2025

A döntőre 26 településről érkeztek a versenyzők

Fotó: Miskolc-Szirmai Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda Facebook oldala

A nyertes csapatok idén 26 településről érkeztek az intézménybe Budapesttől Martfűig, Rakamaztól Nagykanizsáig.

– A legtávolabb lévő iskolákat a hosszú utazás sem akadályozta meg abban, hogy a döntőre Miskolc-Szirmára utazzanak – nyilatkozta portálunknak az intézmény főigazgatója. Hegyesi Károly példaként említette az iskolától 404 kilométerre fekvő Szombathelyet, a 388 kilométerre lévő Pacsát, és a 330-330 kilométerre lévő Kunszigetet és Nagydorogot. Véleménye szerint ezek a számok nagyon beszédesek, hiszen az, hogy egy ilyen kisméretű iskola, mint a szirmai elért és megmozgatott csaknem 1000 diákot, és sok olyan pedagógust is, akik hajlandóak voltak nagy távolságokat is megtenni azért, hogy a döntőben megmutathassák felkészültségüket, a verseny évről évre ismétlődő magas színvonalával magyarázható.

– A rendezvény nívóját az is emeli, ha egy nemzeti park az esemény mellé áll. Ennek a versenynek a támogatója pedig a világörökség részét képező területekkel is rendelkező Aggteleki Nemzeti Park – tette hozzá a főigazgató, majd felhívta a figyelmet a megmérettetés egyik különlegességére és szerethetőségére. Ez pedig abban rejlik, hogy a versenyen nem csupán a tantárgyi ismereteket kérik számon, hanem a mindennapi életre kiterjedő ismereteket is, amelyeket a hétköznapokban is kamatoztathatnak a diákok.

környezetismereti_verseny_4_2025

Középen: Hegyesi Károly, Miskolc-Szirmai Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda főigazgatója

Fotó: Miskolc-Szirmai Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda Facebook oldala

A főigazgató a döntőről elmondta, hogy azt az alsó és a felső tagozatban rendszerint külön tematika szerint bonyolítják le. Az alsó tagozatban az első versenyszám egy villámkérdés. Ennél a feladatnál nagyon fontos a gyorsaság, az ügyesség. Ezt két írásbeli forduló követi, amelyekben a halmazállapotváltozásra, a naprendszer bolygóira és élővizeire kérdeznek rá. Ezekben a feladatokban képfelismerés is van, tehát a tanulóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy az éppen időszerű esztendőben mi volt az év madara, hüllője, rovarja.

környezetismereti_verseny_5_2025

Az online fordulóban a gyerekeknek egy adatsort kell kitölteniük

Fotó: Miskolc-Szirmai Református Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Óvoda Facebook oldala

Rátérve a felső tagozatra a főigazgató elmondta, hogy ott két fordulót szerveznek. Az első egy online forduló, amelyben a gyerekeknek egy adatsort kell kitölteniük az interneten. A második, 60 perces feladatsor már gyakorlati ismereteket számonkérő forduló, amelyben kőzetfelismerést- és turistajelzések felismerését, a nemzeti parkok állat- és növényvilágának ismeretét kérik számon a tanulóktól. Náluk már az őket érintő olyan mindennapi témák is megjelennek, amelyeket a fiatalok izgalmasnak tartanak, mint például a mesterséges intelligencia szerepe a környezetvédelemben, a fogyasztói magatartás, vagy a divat változásának hatása a természetvédelemre.

környezetverseny_2025_6

Az eredményre várva a játékos kikapcsolódásra is van lehetőség

Fotó: Balogh Csilla

– Azt gondolom, hogy a verseny fő üzenete az, hogy felhívja a gyerekek figyelmét a teremtett világunkra, melynek kincseire mindannyiunknak vigyázni kell – hangsúlyozta a főigazgató hozzáfűzve, hogy véleménye szerint a felnőtteknek nagyon komoly szerepe és feladata van azzal kapcsolatban, hogy a következő generációk miként tekintenek erre a világra, a környezetükre. Végül hozzátette, bízik abban, hogy ez a verseny betölti a környezettudatos szemlélet kialakításának és fejlesztésének a szerepét és reménykedik abban is, hogy azok a diákok, akik idáig eljutottak a természet szeretetének lelki ajándékával válnak felnőtté.

környezetverseny_2025_9

A debreceniek csapatjátékkal oldják a várakozás izgalmát

Fotó: Balogh Csilla

A Debreceni Református Kollégium Általános Iskola sokadjára és dobogós helyezésekkel képviseltette magát a versenyen, amelyről a csapat felkészítő pedagógusai csak elismerő szavakkal beszéltek. Meglátásuk szerint a verseny nagyon jól megszervezett. – Korrekt, pontos, jó feladatok és jó kérdések voltak az idén is, csakúgy, mint a korábbiakon. A felkészülést és a versenyt nem csupán mi, hanem a gyerekek is nagyon élvezték – mondták.

kornyezetverseny_2025_10

A verseny után Balázs, Nimród és Berta még bízott egy előkelő helyezésben

Fotó: Balogh Csilla

A szeghalmi Tildy Zoltán Református Általános Iskolából érkezett csapat felkészítő tanára Vassné Szívós Ilona ezúttal már nyugdíjas segítőként kísérte el tanítványait a versenyre Szabóné Balogh Andrea felkészítő pedagógussal. Második évfolyamos csapatuk tavaly a 2. helyezést érte el, idén nem értek fel a "dobogóra". Szerinte a döntő mindig izgalmas, mert a már megszerzett tudásról szól, a felkészülés a maga rendszerességével és hosszabb folyamatával pedig segíti a gyermekek természethez, környezethez való viszonyulását, a pozitív környezettudatos magatartás kialakulását.

A verseny helyezettjei a következő iskolák csapatai voltak:

Alsó tagozat:

  1. évfolyam:

I. helyezés: Varázsmogyorók Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda

II. helyezés: Esőcseppek Hajdúnánási Református Általános Iskola és Óvoda

III. helyezés: Pillangók Középkerti MNKTNY Általános Iskola

Különdíj: Varázsmogyorók Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda

  1. évfolyam:

I. helyezés: Mackók Kassa Utcai Általános Iskola

II. helyezés: Őzek Debreceni Református Kollégium Általános Iskolája

III. helyezés: Falevél Debreceni Református Kollégium Általános Iskolája

Különdíj: Foltos szalamandrák Aggteleki Általános Iskola

  1. évfolyam:

I. helyezés: Környezetbarátok Pacsai Általános Iskola

II. helyezés: Csipet csapat Kövy Sándor Általános Iskola és AMI, Nádudvar

III. helyezés: Kócsagőrök Egri Hunyadi Mátyás Általános Iskola

Különdíj: Kérészek Tiszaalpári Árpád Fejedelem Általános Iskola

Abszolút győztes csapat: Mackók Kassa Utcai Általános Iskola, Budapest

Felső tagozat:

  1. évfolyam:

I. helyezés Természetvédők Dr. Enyedy Andor Református Általános Iskola, Óvoda és Bölcsőde, Mezőcsát

II. helyezés Aranyos természetbarátok Miskolci Arany János Általános Iskola és AMI

III. helyezés Diósgyőr az Életünk Berekfürdői Veress Zoltán Általános Iskola

Különdíj: Orion Miskolci Arany János Általános Iskola és AMI

  1. évfolyam:

I. helyezés Ékszerteknősök Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium, Budapest

II. helyezés Hatodikos Zöldek Dr. Enyedy Andor Református Általános Iskola, Óvoda és Bölcsőde, Mezőcsát

III. helyezés Sziki Pozdor Kövy Sándor Általános Iskola és AMI, Nádudvar

III. helyezés Bogáncs Monorierdei Fekete István Általános Iskola

Különdíj: Természet Királyok Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

A zsűri által megítélt abszolút különdíj a kreatív alkotásért:

Kérészek Tiszaalpári Árpád Fejedelem Általános Iskola