Miskolc-Szirmai Református Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Óvoda

Történelmi természetjárás a Felvidék csodálatos tájain 2019. június 03-07.

2019-09-10 20:19:24 / Hegyesi Károly

Történelmi természetjárás a Felvidék csodálatos tájain

2019. június 03-07.

Magyarország kormánya a Határtalanul program meghirdetésével és támogatásával célul tűzte ki a magyar-magyar kapcsolatok építését, személyes kapcsolatok kialakítását és elmélyítését. A program keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, s így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról. Ezt a lehetőséget használtuk ki, amikor benyújtottuk a pályázatunkat, és megterveztük a 7. osztály kirándulását.

A pályázat előkészítő szakaszában 3 tanulóval ellátogattunk testvériskolánkba, az ukrán-magyar-szlovák hármashatárnál található nagytárkányi /Velké Trakany/ Magyar Tanítási Nyelvű Alapiskola „Nota bene!” földrajzversenyére. Ezáltal is közelebb kerültek a felvidéki magyarsághoz, hiszen úti célnak Felvidék csodálatos tájait és városait választottuk.

Mindannyian izgatottan vártuk a hétfő reggelt, hiszen már hetekkel korábban megkezdtük az előkészületeket. Osztályfőnöki órák keretében sokat beszélgettünk a határon túl élő magyarságról, a történelmi Magyarországról. Két külön foglalkozást is tartottunk, egy rendhagyó történelemórát, melyen a történelmi hátteret ismerhették meg diákjaink és egy bemutató órát. Erre a tanulók önállóan készültek fel, ppt-ken mutatták be a később meglátogatandó helyszíneket.

Az öt napra tervezett kirándulást itt kezdtük a magyar iskola meglátogatásával, ahol az iskolai könyvtár részére magyar nyelvű ifjúsági és szépirodalmi könyveket adtunk át iskolánk tanulói adományaként. Ezt követően következő úti célként megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc mellszobrát Borsiban, a fejedelem szülőfalujában található kastélynál.

Az első nap utolsó állomása Kassa volt, ahol a Rodostói háznál a nagyságos fejedelem nyomában jártunk, majd a Szent-Erzsébet Székesegyházban lévő Rákóczi kriptában tettük tiszteletünket a történelem órán tanult nagyjaink nyughelyénél. Este Tátracsorbán elfoglaltuk szálláshelyünket, megérkezve a Magas-Tátra lábához.

A második nap a Szepesség-paradicsomában, másnéven Szlovák paradicsomban tettünk egy csodálatos túrát, felkerestük a Tamásfalvi kilátót és kipróbáltuk a Hernád áttörés egzotikus „Tálcás” útvonalát is. Szállásunk felé visszautazva, útközben megtekintettük a Szepescsütörtökön található gótikus templomot, és Igló városát.

Harmadik napon történelmi emléknapot tartottunk Késmárk, Lőcse, Szepesváralja érintésével. Fantasztikus történelem órák keretében elevenítettük fel újra a tanulmányok során megismert eseményeket. A Szepesség gyöngyszemei közül nem maradt ki a Szepesi vár sem.

Negyedik napon magashegyi kiránduláson vettünk részt. A Csorba-tótól libegővel megközelítettük a Szoliszkó menedékház 1840 méteres magasságát, majd 2117 méterre felmászva költöttük el ebédünket. Délután levezetésként sétáltunk a kiindulóállomásunk körül, felfedezve egy kis hangulatos tavacskát mely a Szerelmesek tava névre lett elkeresztelve a turisták által. Minden este sötétedésig futballmérkőzéseket játszottunk a tátracsorbai szlovák fiatalokkal a közeli focipályán, melyből a lányok is alaposan kivették a részüket.

Ötödik napon hazafelé útba ejtettük, megcsodáltuk a Dedinky tavat, a Dobsinai jégbarlangot, illetve a Betléri kastélyt.

Végezetül leszögezve, hogy a Határtalanul pályázat rendkívül izgalmas, színes, változatos programot kínált ezúttal is, melynek keretén belül megismerkedhettünk Szlovákia magyar vonatkozású történelmi helyszíneivel, nevezetességeivel, csodálatos tájaival.

Reméljük, hogy a hetedikesek kirándulása hagyományteremtőnek bizonyul, és az iskola diákjai felnőttként is igényt éreznek majd, hogy közelebbről megismerkedjenek a határon túl élő magyarság életével, mindennapjaival.

Összességében gyönyörű helyeken jártunk, fantasztikus élményekkel gazdagodtunk, sohasem felejtjük el ezt a csodálatos öt napot.