Miskolc-Szirmai Református Általános Iskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény és Óvoda

Határtalanul_2015/16_ Felvidék

2017-03-17 06:30:29 / Hegyesi Károly

Már napokkal előtte izgalommal, és kíváncsisággal telt meg a levegő az osztálytermünkben abban a reményben, hogy pár napot kellemes környezetben tudunk eltölteni a Felvidéken.

Kalandos, élménydús utunk 2016.május 3-án kezdődött. Reggel, kicsit álmosan gyülekeztünk 6.10-kor, és nem sokkal utána már útnak is indultunk.

Amikor megérkeztünk Buzitára, szinte tapintani lehetett azt a szeretetet ami körülölelt minket. Az ottani diákok egy teljes előadással köszöntöttek minket,ami magába foglalt egy kis citerázást, versmondást,és ez meg is alapozta vidám hangulatunkat. Iskolájuk bemutatásakor feltűnt, hogy milyen tisztelettel, szeretettel vannak iránta. Nem volt egy hagyományos iskola, hiszen tőlünk eltérően állatokat is tartottak. Az iskolanézés után közösen kirándulni indultunk. Fő úti célunk a buzitai gőzmalom volt, amely teljesen felújítva várta a látogatókat. Itt megtudtuk, hogy régen hogyan is működtek a gőzmalmok.

Sűrű program sorozatnak néztünk elébe. Az iskola megtekintése után Kassára mentünk,ahol megnéztük a kassai dómot, ahol megtudtuk, itt temették el II. Rákóczi Ferencet. A szabadsághős emlékezetére elénekeltük közösen a Himnuszt. Rövid városnézés után a Rodostó házat tekintettük meg, és még több ismeretet szereztünk Zrínyi Ilona és II. Rákóczi életéről. A Rodostó háznál egy Felvidékről szóló képfelismerési játékot játszottunk. Szállásunk ekkorra már 2 órás utazásra volt. Nagyon fáradtan, de annál több élménnyel tértünk be szálláshelyünkre egy elég kései időpontban. Csendben megvacsoráztunk, és még emlékképeinket rendezgetve gyorsan elaludtunk.

Kissé „gyűrötten” indultunk másnap 8-kor Körmöcbányára. Már a városkapu ámulatba ejtett minket, nem kevésbé a főtér,ahol a fgadalmii szobor állt. Ezt követte egy múzeum látogatás, ahol külön élmény volt hogy saját érmét verethettünk. 15 percet kaptunk hogy felfrissüljünk,és felkészüljünk az újabb élmények befogadására. Folytatva a pénzről szerzett ismereteinket,megnéztünk egy kiállítást ami régi pénzverő gépeket mutatja be, és ezen felül a mához közelítve megtekintettük a mai pénzverdét, ahol azt is megtudhattuk, hogy hogyan készítik az Eurót. Itt a jobb kézügyességgel rendelkező diákok érméket rajzoltak, másoltak.

Utunkat Selmecbánya felé folytattuk. Először a Líceumot látogattuk meg. Itt tanult Petőfi Sándor és Mikszáth Kálmán. Csodás kilátás nyílt számunkra az Óvárra és a Leány várra. Selmecbánya részletesebb megismerésében Bencze Ádám tanulónk volt segítségünkre, aki Selmecbánya jelentőségéről beszélt nekünk. Hogy mi is kissé hozzájáruljunk napunk kellemessé tételéhez osztálytársunk Kánya Tímea egy verset szavalt el a városról, a Felvidékről.

Újabb kihívás volt egy bánya mélyébe való leereszkedés. Lehetőségünk volt beöltözni a megfelelő ruházatba, és bányászathoz használt eszközöket is megtekinthettünk.

Kalandozásunkat Besztercebányán folytattuk a főtér és a fogadalmi szobor megtekintésével. Ezzel egybekötve a kültéri harckocsikat is megnézhettük. Megnéztük a II. világháborús ütegeket, tankokat.

Harmadik,egyben záró napunkat Ótátrafüreden kezdtük ahol szecesszió stílusú villákat nézhettünk meg. Rövid sétánkat kis pihenővel fűszereztük, amit egy csoportképpel zártunk illetve egy Felvidéki ismereti totót töltöttünk ki.

Pillanatok alatt Lőcsére érkeztünk és kisebb városnézés után megnéztük a Szent Jakab templomot a világ egyik legnagyobb és legszebb szárnyas oltárával együtt. Itt megtekintettük a híres lőcsei városházát, ami fontos helyszíne volt a Fekete város c. regénynek. Lőcsén Rontó Reginától meghallgattuk a Lőcsei fehérasszony legendáját.

Végső úti célunk Szepesváralja volt, ahol a Szepesi várat tekintettük meg. A legmagasabb tornyáról csodás kilátás tárult elénk. Egy verset is meghallgattunk itt a Felvidékről.

Élményekkel telve, és szerető szívvel magyar társaink iránt indultunk el otthonunk felé.

Galéria

HAT-15-05-0576-060-locse varosnezes.JPG HAT-15-05-0576-034-kormocbanya-uj penzverde.JPG HAT-15-05-0576-065-szepesi var-csoportkep.JPG HAT-15-05-0576-054-otatrafured-templom.JPG HAT-15-05-0576-011-buzita-altalanos iskola-allatpark.JPG HAT-15-05-0576-023-kassa-repulogepmuzeum.JPG HAT-15-05-0576-009-buzita-altalanos iskola.JPG