A református emlékezet helyei

2017. May 03., szerző: Adminisztrátor

Már a második, a református kegyesség legkülönbözőbb kérdésköreit vizsgáló konferenciát szervezték meg a Sárospataki Református Teológiai Akadémián. Ezúttal a református emlékezettel foglalkoztak a kétnapos rendezvény előadói.

Mit jelent az emlékezés? Milyen szerepe van az emlékezetnek a vallásgyakorlatban, kegyességben? Hogyan, kikre és mire emlékez(z)ünk? Hogyan járul hozzá az emlékezet a közösségek építéséhez? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresték a válaszokat a résztvevők magyarországi, erdélyi, felvidéki és kárpátaljai szakemberek bevonásával.

Szó volt többek között az emlékezetkutatás általános kérdéseiről, a reformáció emlékezetének építéséről, továbbá a kommunista diktatúra és a református egyház kapcsolatáról. Az előadások az elmúlt ötszáz év időszakát ölelték fel. Emellett kerekasztal-beszélgetésre is nyílt lehetőség az egyháztörténet-írás kérdéseiről, lehetőségeiről, feladatairól.

Mint azt Nagy Károly Zsolt szervező elmondta: megpróbálták összegyűjteni az emlékezetkutatással foglalkozó határon inneni- és túli műhelyeket és feltérképezni, hogyan gondolkoznak a különböző egyháztestek a témáról. A rendezvény célja a múlt és a református identitás megismerése, továbbgondolása volt.

A konferenciát - melynek anyagát a tervek szerint jövőre kötetben is megjelentetik - a Sárospataki Református Kollégium Tudományos Gyűjteményei és a Sárospataki Református Teológiai Akadémia szervezte.

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.
rss

Napi lelki táplálék

...ha pedig kegyelemből van, akkor nem cselekedetekből, különben a kegyelem nem volna kegyelem. Róm 11,6

Róm 11,1–10

„...most is van maradék a kegyelmi kiválasztás szerint” (5). Urunk irgalmas aláhajlása következménye, hogy elhívott minket, követhetjük, szolgálhatunk neki népe közösségében.

tovább

(5) „Az Úr szabadítót adott Izráelnek…” (2Királyok 13)[1]

NÉZŐPONT. – 1. Szemlélhetjük a pusztai történeti eseményeket. Ahogy a Bírák korában a filiszteusok jelentettek állandó fenyegetést, Aháb király ideje óta az arámok törtek rá állandóan Isten népére. 

tovább

2 MÓZES 4,12 - Az áldó szó

Mózes vitatkozik Istennel: „Biztos vagy Te benne, hogy a megfelelő emberhez beszélsz? Én nem tudok szónokolni.” 

tovább

2018. május 27.

Azok, akik az István miatt támadt üldözés következtében szétszóródtak, eljutottak Föníciáig, Ciprusig és Antiókhiáig, de senki másnak nem hirdették az igét, csak a zsidóknak. Volt azonban közöttük néhány ciprusi és cirénei férfi. 

tovább

Szerb György: Jézus a legifjabb tanítványhoz

Bizony egyszer majd fölserdülsz fiam 
és állkapcsodon felpattan a zár, 
és beszélned kell. De az emberi szó 
nem oszlik, mint a füst, vagy mint a köd, 
hanem mint az érc a térben megmarad, 
nem keveredik el és nem vegyül, 
s ha létrehoztad, súlyát hordozod, 
mert tett a szó, melyért felelni kell. 

tovább