Legkorábbi segítség

2015. Nov 09., szerző: Adminisztrátor

Több, mint nyolcvan pedagógus vett részt azon a konferencián, melyen a gyermekek korai fejlesztésével kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg a téma neves szakemberei.

A „Megtartó háló – interdiszciplinaritás, rendszerszemlélet és integráció a korai segítségnyújtásban” című konferenciát a Magyarországi Református Egyház köznevelési feladatainak támogatása elnevezésű, TÁMOP-3.1.17-15-2015-0004 számú pályázat keretében szervezték.

A résztvevőket Kissné Bori Judit, a Református EGYMI mb. vezetője és T. Zsindely Katalin a Református EGYMI Bethesda KIDSz vezetője köszöntötte, áhítatot tartott Karsai Eszter lelkipásztor. A Magyarországi Református Egyház köznevelési feladatainak támogatása elnevezésű pályázat részleteit egy videó üzenetben Ábrám Tibor főgondnok, a projekt szakmai vezetője mutatta be. A plenáris előadásokon a korai fejlesztésben jártas szakemberek előadásait hallgathatták meg az érdeklődő szakemberek.

„Legkorábbi segítség. Rizikó újszülöttek nyomon követése” címmel Dr. Bod Mária, főorvos, a Heim Pál Gyermekkórház gyermekneurológusa tartott előadást. A legérintettebbeknek a koraszülött gyermekeket nevezte, aminek okait részletesen felsorolta, majd a prevenció elemeit tárgyalta. Kiemelte, hogy a terápia annál hatásosabb, minél korábban kezdődik el, továbbá, hogy a középpontban az eltérő fejlődésű gyermek és annak a családja áll.

Fogarasi András a Bethesda Gyermekkórház tudományos igazgatója „Korai segítség és interdiszciplinaritás: az egészségügy és a szülők bevonása” címmel tartott előadást. A Bethesda és a Kora gyermekkori Intervenciós és Diagnosztikai Szolgálat (KIDSz) együttműködésének pozitívumai közül azt emelte ki, hogy a korai fejlesztés egy gyermekkórházban ágyazottan jelenik meg, azaz a szülőknek házon belül tudnak segítséget ajánlani.  A szülők bevonásának fontosságát hangsúlyozta, alátámasztásul ismertette a kórház által egy korábban elindított projekt tapasztalatait. Ennek részeként mintegy 1600 gyermeket teszteltek szülői megfigyelésen alapuló kérdőívekkel, aminek eredményeit ismertette a résztvevőkkel.

Gelencsérné Tamási Márta zenepedagógus, zeneterapeuta a „Korai csoportos diagnosztika és segítségnyújtás a zeneterápia eszközeivel” előadásában a KIDSz-ben alkalmazott „Vizsgáló hetek” programját részletesen ismertette a hallgatósággal. „Ezeknek a célja, hogy legyen egy teljes körű vizsgálat, amikor a szülő azt érezheti, hogy mi hosszú időn keresztül, sok szempontból figyelve rá és a gyermekére gondosan tudjuk a diagnózist felépíteni.”- hangsúlyozta az előadó.

T. Zsindely Katalin, a Református EGYMI Bethesda KIDSz vezetője a „Korai segítségnyújtás rendszerszemléletű megközelítésben” című előadásának elején hangsúlyozta, hogy a korai gyermekkori intervencióban az évek folyamán paradigmaváltás következett be, azaz ma a partner alapú modell érvényesül: a segítségnyújtásban a rendszerszemlélet úgy jelenik meg, hogy a családot, mint rendszert, egészet fogja fel, melynek a gyermek egy tagja, része. „Minden változás, amely érint egy részt, az az egészet is érinti”- összegezte, ebből a megközelítésből következik a rendszerszemléletű tanácsadás is.

„Ki a nem más?” - tette fel a kérdést „Inkluzív nevelés kisgyermekkorban” című előadása elején Bakonyi Anna. A pedagógiai szakértő előadása elején fogalomtisztázást nyújtott. Azaz a pedagógia szemszögéből az inkluziót mint szemléletet, a differenciálását mint módszert és az integrálást, mint helyzetet definiálta és e fogalmakból kiindulva - példákkal illusztrálva – adott segítséget a konferencián résztvevő szakembereknek. A korai segítségnyújtásban dolgozókat arra biztatta, hogy az együttműködés akkor jó, ha a munkájukban pontosan tudják a kompetencia határokat. Azaz a gyógypedagógus/fejlesztő és a kisgyemeknevelő/óvodapedagógus egyaránt tudja a saját feladatait és együttműködve képes a gyermeknek és szüleinek segíteni.

Az esemény végén a résztvevők ellátogattak a Református EGYMI Bethesda KIdsz intézménybe.

Bethesda KIDSz

A Bethesda Gyermekkórház és Református EGYMI, Bethesda KIDSz szakemberei közös teamet alkotva, osztályos háttérrel fogadja az olyan 0-4 év közötti gyermekeket komplex kivizsgálásra, illetve képesség-felmérésre, akiknél felmerül a gyanú, hogy fejlődésükben valamilyen formában elmaradnak korosztályuktól, akiknek megkésett a mozgás-, vagy beszédfejlődése, pszichomotoros fejlődése, ill. akik eltérően viselkednek, játszanak, kortársaikhoz képest. A gyermekeket egyéni és csoportos helyzetben is megfigyelik, felmérik mozgásszintjüket, beszédfejlődésüket, képességeiket és megfigyelik játéktevékenységüket annak érdekében, hogy minél jobban megismerhessék a gyermeket, és minél teljesebb képet kapjanak róla és esetleges nehézségeiről. Közben lehetőség szerint megismerkednek családjával is, hogy a gyermekre vonatkozó javaslatainkat a család lehetőségeihez igazíthassák.

MRE Kommunikációs Szolgálat

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.
rss

Napi lelki táplálék

Az a nap pedig, amelyen Jézus a sarat csinálta, és megnyitotta a szemét, szombat volt. Jn 9,14

Lk 9,37–50

Jézus korában sem volt másként, mint napjainkban, szeretünk ön-magunkról többet gondolni, mint akik vagyunk. 

tovább

(6) „…megérti a példázatot és a hasonlatot…” (Példabeszédek 1,1-19)

Gyökössy Endre „Mai példázatok” című könyve történetekben világítja meg egy-egy bibliai szakasz üzenetét. A történetet írja le a szerző, az igehely megjelölése pedig csak a történet címe mellett szerepel, mégis a történet lesz eszközzé, amely mindenben az Ige üzenetét szolgálja.

tovább

Lukács 19, 11–19 - Megéri hűségesnek lenni?

Egy idős, kisvárosi templomba járó nénike azt mondta egyszer a lelkészének: „Isten nem mindig osztogat királyi módon, de ha hűségesen járunk Vele, akkor is ott leszünk, amikor azt teszi.” 

tovább

2019. február 25. hétfő

Bízott az ÚRban, Izráel Istenében; nem volt hozzá hasonló senki Júda királyai között, sem előtte, sem utána. Ragaszkodott az ÚRhoz, nem tért el tőle, hanem megtartotta parancsolatait, amelyeket az ÚR parancsolt Mózesnek. (2Kir 18:5-6)

 

 

tovább

Reményik Sándor: Ne ítélj

Istenem, add, hogy ne ítéljek –
Mit tudom én, honnan ered,
Micsoda mélységből a vétek,
Az enyém és a másoké,
Az egyesé, a népeké.
Istenem, add, hogy ne ítéljek.

tovább