Legkorábbi segítség

2015. Nov 09., szerző: Adminisztrátor

Több, mint nyolcvan pedagógus vett részt azon a konferencián, melyen a gyermekek korai fejlesztésével kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg a téma neves szakemberei.

A „Megtartó háló – interdiszciplinaritás, rendszerszemlélet és integráció a korai segítségnyújtásban” című konferenciát a Magyarországi Református Egyház köznevelési feladatainak támogatása elnevezésű, TÁMOP-3.1.17-15-2015-0004 számú pályázat keretében szervezték.

A résztvevőket Kissné Bori Judit, a Református EGYMI mb. vezetője és T. Zsindely Katalin a Református EGYMI Bethesda KIDSz vezetője köszöntötte, áhítatot tartott Karsai Eszter lelkipásztor. A Magyarországi Református Egyház köznevelési feladatainak támogatása elnevezésű pályázat részleteit egy videó üzenetben Ábrám Tibor főgondnok, a projekt szakmai vezetője mutatta be. A plenáris előadásokon a korai fejlesztésben jártas szakemberek előadásait hallgathatták meg az érdeklődő szakemberek.

„Legkorábbi segítség. Rizikó újszülöttek nyomon követése” címmel Dr. Bod Mária, főorvos, a Heim Pál Gyermekkórház gyermekneurológusa tartott előadást. A legérintettebbeknek a koraszülött gyermekeket nevezte, aminek okait részletesen felsorolta, majd a prevenció elemeit tárgyalta. Kiemelte, hogy a terápia annál hatásosabb, minél korábban kezdődik el, továbbá, hogy a középpontban az eltérő fejlődésű gyermek és annak a családja áll.

Fogarasi András a Bethesda Gyermekkórház tudományos igazgatója „Korai segítség és interdiszciplinaritás: az egészségügy és a szülők bevonása” címmel tartott előadást. A Bethesda és a Kora gyermekkori Intervenciós és Diagnosztikai Szolgálat (KIDSz) együttműködésének pozitívumai közül azt emelte ki, hogy a korai fejlesztés egy gyermekkórházban ágyazottan jelenik meg, azaz a szülőknek házon belül tudnak segítséget ajánlani.  A szülők bevonásának fontosságát hangsúlyozta, alátámasztásul ismertette a kórház által egy korábban elindított projekt tapasztalatait. Ennek részeként mintegy 1600 gyermeket teszteltek szülői megfigyelésen alapuló kérdőívekkel, aminek eredményeit ismertette a résztvevőkkel.

Gelencsérné Tamási Márta zenepedagógus, zeneterapeuta a „Korai csoportos diagnosztika és segítségnyújtás a zeneterápia eszközeivel” előadásában a KIDSz-ben alkalmazott „Vizsgáló hetek” programját részletesen ismertette a hallgatósággal. „Ezeknek a célja, hogy legyen egy teljes körű vizsgálat, amikor a szülő azt érezheti, hogy mi hosszú időn keresztül, sok szempontból figyelve rá és a gyermekére gondosan tudjuk a diagnózist felépíteni.”- hangsúlyozta az előadó.

T. Zsindely Katalin, a Református EGYMI Bethesda KIDSz vezetője a „Korai segítségnyújtás rendszerszemléletű megközelítésben” című előadásának elején hangsúlyozta, hogy a korai gyermekkori intervencióban az évek folyamán paradigmaváltás következett be, azaz ma a partner alapú modell érvényesül: a segítségnyújtásban a rendszerszemlélet úgy jelenik meg, hogy a családot, mint rendszert, egészet fogja fel, melynek a gyermek egy tagja, része. „Minden változás, amely érint egy részt, az az egészet is érinti”- összegezte, ebből a megközelítésből következik a rendszerszemléletű tanácsadás is.

„Ki a nem más?” - tette fel a kérdést „Inkluzív nevelés kisgyermekkorban” című előadása elején Bakonyi Anna. A pedagógiai szakértő előadása elején fogalomtisztázást nyújtott. Azaz a pedagógia szemszögéből az inkluziót mint szemléletet, a differenciálását mint módszert és az integrálást, mint helyzetet definiálta és e fogalmakból kiindulva - példákkal illusztrálva – adott segítséget a konferencián résztvevő szakembereknek. A korai segítségnyújtásban dolgozókat arra biztatta, hogy az együttműködés akkor jó, ha a munkájukban pontosan tudják a kompetencia határokat. Azaz a gyógypedagógus/fejlesztő és a kisgyemeknevelő/óvodapedagógus egyaránt tudja a saját feladatait és együttműködve képes a gyermeknek és szüleinek segíteni.

Az esemény végén a résztvevők ellátogattak a Református EGYMI Bethesda KIdsz intézménybe.

Bethesda KIDSz

A Bethesda Gyermekkórház és Református EGYMI, Bethesda KIDSz szakemberei közös teamet alkotva, osztályos háttérrel fogadja az olyan 0-4 év közötti gyermekeket komplex kivizsgálásra, illetve képesség-felmérésre, akiknél felmerül a gyanú, hogy fejlődésükben valamilyen formában elmaradnak korosztályuktól, akiknek megkésett a mozgás-, vagy beszédfejlődése, pszichomotoros fejlődése, ill. akik eltérően viselkednek, játszanak, kortársaikhoz képest. A gyermekeket egyéni és csoportos helyzetben is megfigyelik, felmérik mozgásszintjüket, beszédfejlődésüket, képességeiket és megfigyelik játéktevékenységüket annak érdekében, hogy minél jobban megismerhessék a gyermeket, és minél teljesebb képet kapjanak róla és esetleges nehézségeiről. Közben lehetőség szerint megismerkednek családjával is, hogy a gyermekre vonatkozó javaslatainkat a család lehetőségeihez igazíthassák.

MRE Kommunikációs Szolgálat

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.
rss

Napi lelki táplálék

...ha nekem nem is hinnétek, higgyetek a cselekedeteknek, hogy felismerjétek és tudjátok: az Atya énbennem van, és és az Atyában. Jn 10,38/b

Péld 20,17–30

„Tanácskozás során születik a jó terv...” (18). Isten közösségre teremtett. Mert együtt sokkal többre juthatunk mind a hitben, mind a hétköznapi életben. 

tovább

(33) „…te ember létedre Istenné teszed magadat.” (János 10,31–42)[1]

JÉZUS ISTEN FIA, MEGVÁLTÓ! – 1. Jézus ellenségei elismerték, hogy Jézus „jó” dolgokat cselekszik és „jót” tanít. 

tovább

NEHÉMIÁS 2,11-20 - Igyekezet

Egy jó ötlet pattant ki fejemből. Annyira jó, hogy már szinte zseniálisnak nevezhető! Gyorsan megvizsgálom, hogy az ötlet mennyire valósítható meg – ennek felmérése az egyik erősségem. 

tovább

2017. szeptember 24. vasárnap

Csendesen éljetek, tegyétek a magatok dolgát… (1Thess 4:11)

 

tovább

Lukátsi Vilma: Megtaláljuk-e?

Teremtettünk mi is világot ,
komfortosat-tele lármával,
és kutatjuk: hová mehetnénk
megnyugodni?
Szólni egymással...

tovább