Legkorábbi segítség

2015. Nov 09., szerző: Adminisztrátor

Több, mint nyolcvan pedagógus vett részt azon a konferencián, melyen a gyermekek korai fejlesztésével kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg a téma neves szakemberei.

A „Megtartó háló – interdiszciplinaritás, rendszerszemlélet és integráció a korai segítségnyújtásban” című konferenciát a Magyarországi Református Egyház köznevelési feladatainak támogatása elnevezésű, TÁMOP-3.1.17-15-2015-0004 számú pályázat keretében szervezték.

A résztvevőket Kissné Bori Judit, a Református EGYMI mb. vezetője és T. Zsindely Katalin a Református EGYMI Bethesda KIDSz vezetője köszöntötte, áhítatot tartott Karsai Eszter lelkipásztor. A Magyarországi Református Egyház köznevelési feladatainak támogatása elnevezésű pályázat részleteit egy videó üzenetben Ábrám Tibor főgondnok, a projekt szakmai vezetője mutatta be. A plenáris előadásokon a korai fejlesztésben jártas szakemberek előadásait hallgathatták meg az érdeklődő szakemberek.

„Legkorábbi segítség. Rizikó újszülöttek nyomon követése” címmel Dr. Bod Mária, főorvos, a Heim Pál Gyermekkórház gyermekneurológusa tartott előadást. A legérintettebbeknek a koraszülött gyermekeket nevezte, aminek okait részletesen felsorolta, majd a prevenció elemeit tárgyalta. Kiemelte, hogy a terápia annál hatásosabb, minél korábban kezdődik el, továbbá, hogy a középpontban az eltérő fejlődésű gyermek és annak a családja áll.

Fogarasi András a Bethesda Gyermekkórház tudományos igazgatója „Korai segítség és interdiszciplinaritás: az egészségügy és a szülők bevonása” címmel tartott előadást. A Bethesda és a Kora gyermekkori Intervenciós és Diagnosztikai Szolgálat (KIDSz) együttműködésének pozitívumai közül azt emelte ki, hogy a korai fejlesztés egy gyermekkórházban ágyazottan jelenik meg, azaz a szülőknek házon belül tudnak segítséget ajánlani.  A szülők bevonásának fontosságát hangsúlyozta, alátámasztásul ismertette a kórház által egy korábban elindított projekt tapasztalatait. Ennek részeként mintegy 1600 gyermeket teszteltek szülői megfigyelésen alapuló kérdőívekkel, aminek eredményeit ismertette a résztvevőkkel.

Gelencsérné Tamási Márta zenepedagógus, zeneterapeuta a „Korai csoportos diagnosztika és segítségnyújtás a zeneterápia eszközeivel” előadásában a KIDSz-ben alkalmazott „Vizsgáló hetek” programját részletesen ismertette a hallgatósággal. „Ezeknek a célja, hogy legyen egy teljes körű vizsgálat, amikor a szülő azt érezheti, hogy mi hosszú időn keresztül, sok szempontból figyelve rá és a gyermekére gondosan tudjuk a diagnózist felépíteni.”- hangsúlyozta az előadó.

T. Zsindely Katalin, a Református EGYMI Bethesda KIDSz vezetője a „Korai segítségnyújtás rendszerszemléletű megközelítésben” című előadásának elején hangsúlyozta, hogy a korai gyermekkori intervencióban az évek folyamán paradigmaváltás következett be, azaz ma a partner alapú modell érvényesül: a segítségnyújtásban a rendszerszemlélet úgy jelenik meg, hogy a családot, mint rendszert, egészet fogja fel, melynek a gyermek egy tagja, része. „Minden változás, amely érint egy részt, az az egészet is érinti”- összegezte, ebből a megközelítésből következik a rendszerszemléletű tanácsadás is.

„Ki a nem más?” - tette fel a kérdést „Inkluzív nevelés kisgyermekkorban” című előadása elején Bakonyi Anna. A pedagógiai szakértő előadása elején fogalomtisztázást nyújtott. Azaz a pedagógia szemszögéből az inkluziót mint szemléletet, a differenciálását mint módszert és az integrálást, mint helyzetet definiálta és e fogalmakból kiindulva - példákkal illusztrálva – adott segítséget a konferencián résztvevő szakembereknek. A korai segítségnyújtásban dolgozókat arra biztatta, hogy az együttműködés akkor jó, ha a munkájukban pontosan tudják a kompetencia határokat. Azaz a gyógypedagógus/fejlesztő és a kisgyemeknevelő/óvodapedagógus egyaránt tudja a saját feladatait és együttműködve képes a gyermeknek és szüleinek segíteni.

Az esemény végén a résztvevők ellátogattak a Református EGYMI Bethesda KIdsz intézménybe.

Bethesda KIDSz

A Bethesda Gyermekkórház és Református EGYMI, Bethesda KIDSz szakemberei közös teamet alkotva, osztályos háttérrel fogadja az olyan 0-4 év közötti gyermekeket komplex kivizsgálásra, illetve képesség-felmérésre, akiknél felmerül a gyanú, hogy fejlődésükben valamilyen formában elmaradnak korosztályuktól, akiknek megkésett a mozgás-, vagy beszédfejlődése, pszichomotoros fejlődése, ill. akik eltérően viselkednek, játszanak, kortársaikhoz képest. A gyermekeket egyéni és csoportos helyzetben is megfigyelik, felmérik mozgásszintjüket, beszédfejlődésüket, képességeiket és megfigyelik játéktevékenységüket annak érdekében, hogy minél jobban megismerhessék a gyermeket, és minél teljesebb képet kapjanak róla és esetleges nehézségeiről. Közben lehetőség szerint megismerkednek családjával is, hogy a gyermekre vonatkozó javaslatainkat a család lehetőségeihez igazíthassák.

MRE Kommunikációs Szolgálat

A hírhez még nem érkezett
hozzászólás.
Hozzászólok.
rss

Napi lelki táplálék

Viseljetek gondot tehát magatokra és az egész nyájra, amelynek őrizőivé tett titeket a Szentlélek. ApCsel 20,28

ApCsel 20,17–38

„...életem sem drága, csakhogy elvégezhessem futásomat...” (24). Pál hitvallását olvasni megszégyenítő.

tovább

(25) „…a Mindenhatóval szemben hősködött.” (Jób 15,17–35)

JÓB BARÁTAI FONTOS DOLGOKAT MONDANAK, noha a könyv teljes összefüggésében nem érthetünk egyet velük. Mégis, figyeljünk árnyaltabban szavaikra! Mit mond Elifáz, a második beszédében? 

tovább

APOSTOLOK CSELEKEDETEI 17, 10-15 - Fogékonyság

A zavargások utána Szilászt és Pált biztonságba helyezik. Bérea zsidó közössége nyitottabban viselkedik, mint a keresztényellenes zsidó gyülekezet Thesszalonikában. 

tovább

2017. június 22. csütörtök

„Én nyomorult és szegény vagyok, de gondol rám az Úr. Te vagy segítségem és megmentőm, Istenem ne késlekedj!” (Zsoltárok 40,18)

tovább

Szabó Katalin: Hogyan?

....Bocsásd meg, hogy a szívem ilyen zavaros..
Mit tegyek? Kérlek, mondd!
Csak Te tudod a választ, 
az érzést, mi eláraszt..
Ami bennem van.. 
Te ismersz a legjobban..
Talán önző vagyok... 
Talán nem kellene várnom...
Talán ezt akarod...
megtanítani velem...
az igazi szeretetet...
Istenem, miért nem értelek?
Pedig a lelkembe helyezted..
S itt vagy Te is.. érzem...
Istenem, miért ilyen nehéz ez?

Sok a kérdés, lelkem elmélyül
a gondolatokban..
Keresem a válaszokat,
melyek talán bennem vannak,
de csak nézek befelé magamba...
Üresnek érzem agyamat...
Nem látom az utat, 
melyre lépnem kellene;
Uram, kérlek, mutasd meg nekem!

Hogyan kell szeretni..?
igazán.. szívből.. 
mint ahogyan egy csoda jön...
Hogyan tüntessem el az ént?
szeretnék örömöt látni mások szemén...
Lelkén.. enyhíteni fájdalmat..
mert sok van a világban...

tovább